Czy pracodawca może sprawdzić trzeźwość personelu?

Dodano: 10.09.2014

Problem nadużywania alkoholu w miejscu pracy dotyczy głównie pracowników fizycznych. To bardzo niebezpieczne, ponieważ wiele czynności realizuje się w ciężkich okolicznościach, narażając życie lub zdrowie. Czy zatrudniający może weryfikować trzeźwość kadry? Jak powinien to robić?

Zgodnie z ustawami, które przeszły mnóstwo modyfikacji, pracodawca może zlecić przeprowadzenie testu trzeźwości, gdy przewiduje obecność alkoholu w organizmie pracownika. Jednak czynność musi zostać wykonana przez policjanta lub dowolny organ porządkowy, funkcjonujący w tym celu. Możliwe jest wykorzystanie alkomatu lub pobranie krwi.

Od czasu do czasu sam właściciel może podjąć próbę zweryfikowania trzeźwości, jednak musi uzyskać pozwolenie samego pracownika. W przypadku odmowy sprawa przejmowana jest przez funkcjonariusza porządkowego, który powinien załatwić zdarzenie.

Z pewnością wszystkie badania trzeźwości muszą posiadać uzasadnienie. O motywach trzeba powiadomić podwładnego i uzasadnić swoje zamiary. Zazwyczaj chodzi o woń alkoholu, nieodpowiednie zachowanie lub pozostałe okoliczności wskazujące na picie napojów wyskokowych.

red. Justyna Błahut
eprawny.biz